ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۱۸ ب.ظ

کتاب تفکر درباره آینده

  • ۷۷۳
کتاب تفکر درباره آینده

این کتاب حاوی ۱۱۵ رهنمود کاربردی در حوزه آینده‌نگاری راهبردی است که بر اساس یک چارچوب کلی و مرحله‌ای، ذیل شش گام اصلی طبقه‌بندی شده است. 

گام‌هایی که فرایند آینده‌نگاری راهبردی را به تصویر می‌کشند: چارچوب‌بندی، پیمایش، پیش‌بینی، چشم‌اندازسازی، برنامه‌ریزی و اقدام. این رهنمودها که حاصل همفکری و مشارکت یک تیم ۳۶ نفره از متخصّصان همین حوزه است، یک بسته راهنمای قوی را برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم می‌کند تا به هنگام اجرای فرایند آینده‌نگاری در مجموعه‌های خود بتوانند از آن در عمل به راحتی بهره‌مند شوند. ساختار کلی کتاب بدین شکل است که هر یک از مراحل شش‌گانه پیش‌گفته، یکی از فصول کتاب را شکل می‌دهد و ذیل هر مرحله اصلی چند گام فرعی مطرح می‌شود که هر گام، حاوی چند رهنمود مفید و کاربردی است. 

هر رهنمود نیز در سرتاسر کتاب از یک ساختار واحد بهره جسته است: ۱- عنوان اصلی رهنمود، ۲- توضیحاتی کلی در مورد معنا و منظور از رهنمود، ۳- گام‌های اصلی اجرای رهنمود، ۴- مزایای حاصل از اجرای رهنمود، ۵- بررسی یک نمونه یا مثال موفق یا شکست‌خورده که مصداق اجرا یا عدم اجرای آن رهنمود در پروژه‌های آینده‌نگاری راهبردی است و در نهایت، ۶- معرفی منابعی برای مطالعه و جست‌وجوی بیشتر.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی