ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۵۸ ب.ظ

کتاب آموزش درباره آینده

  • ۷۸۸
کتاب آموزش درباره آینده

کتاب آموزش درباره آینده نوشته پیتر سی بیشاپ و اندی هاینز است که با ترجمه مسعود منزوی منتشر شده است. کتاب آموزش درباره آینده یکی از کتاب‌های مجموعه آینده‌پژوهی انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی است. 

مرکز راهبری آینده پژوهی علوم و فناوری‌های دفاعی، به عنوان نخستین مرکز رسمی آینده‌پژوهی کشور، فعالیت خود را در میانه‌ سال ۱۳۸۳در بخش دفاعی آغاز کرده است. این مرکز در عرصه‌های زیر فعالیت می‌کند:

مطالعه و پردازش محتواهای آینده و تحلیل تبیین‌های گسترده انجام شده در خصوص آن و از این منظر، به دست دادن تصویرهای مطلوب‌تر و کامل‌تری از آینده، به خصوص باز کردن تحولات پیش رو و ابعاد نوین آن.

در این راستا، مرکز به مطالعه و تبیین روندهای متنوع شکل‌دهنده به آینده؛ رویدادهای شگفتی‌آفرین؛ سناریوها و تصورات از شکل‌های گوناگون تعامل روندها و رویدادها در آینده؛ سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات امروز؛ و در نهایت قوانین و سنت‌های حاکم بر جهان هستی به عنوان بخش‌هایی از عناصر تشکیل‌دهنده آینده پرداخته است. در این راستا مرکز، به تناسب جایگاه خود در سلسله مراتب سازمانی، فعالیت دیده‌بانی و پایش محیطی خود را در دو حوزه متمرکز کرده است :

الف. ترسیم صحنه‌های نبرد آینده

ب. ترسیم صنایع دفاعی آینده

شناسایی، کسب آگاهی و توسعه روش‌شناسی‌ها و مفاهیم مورد استفاده در آینده‌پژوهی، توسعه عمومی دانش آینده‌نگاری، طراحی و تدوین فرایندها و بسط تکنیک‌های گسترده و نوین آینده‌پژوهی و انتقال این دانش به عنوان یک فعالیت توانمندساز، در سطح بخش دفاعی کشور.

انجام پروژه‌های بومی آینده‌نگاری در حوزه‌های مأموریتی و ارائه مشاوره به سازمان‌های صنعتی دفاعی برای تعریف و اجرای پروژه‌های آینده‌نگاری، به عنوان تأمین‌کننده مبنای تصمیم‌گیری‌های امروز بوده و قطعاً در راستای تولید محتواهای آینده مطلوب و شکل بخشیدن به گفتمان آینده پرافتخار دفاع و اقتدار و سربلندی نیروهای مسلح خواهد بود.

درباره کتاب آموزش درباره آینده

در سال ١٩٧٥ دانشگاه هوستون کلیرلیک اولین برنامه آموزش آینده‌پژوهی را اجرا کرد. اکنون این برنامه به دنبال آماده‌سازی کارشناسان و مجریان حوزه آینده‌نگاری است. این کتاب حاوی رویکرد جامع و ترکیبی است که کارشناسان و مدرسان می‌توانند از آن برای درک نظریه‌ها، روش‌ها و کاربردهای این حوزه‌ی جدید استفاده کنند. با توجه به تجربه‌ ٣٥ ساله آموزش، این کتاب به چگونگی برخورد نظام‌مند با تغییر، نوشتن سناریوهای توصیف کننده‌ آینده‌های بدیل، ترسیم چشم‌اندازها و برنامه‌ها برای تأثیرگذاری بر آینده‌ها می‌پردازد. 


منبع: طاقچه

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی