ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۱۹ ب.ظ

چین و روسیه با اتحاد به دنبال به زیرکشاندن آمریکا هستند

  • ۶۷۹
چین و روسیه با اتحاد به دنبال به زیرکشاندن آمریکا هستند

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به توسعه روابط راهبردی میان روسیه و چین نوشت که پکن و مسکو به صورت متحد به دنبال به زیر کشاندن آمریکا هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشانه‌ها به طرز فزاینده‌ای حاکی است که بر خلاف تبلیغات آمریکایی، روسیه قصد ندارد حمله همه جانبه‌ای علیه اوکراین انجام دهد. این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی طی ماه‌های اخیر، تمام تلاش خود را برای ترساندن افکار عمومی از آغاز حمله گسترده روسیه به اوکراین صرف کرده بودند.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: افزایش حضور نظامی روسیه در مرز با اوکراین، واقعا اتفاق افتاده است اما گمانه‌زنی‌ها درباره یک حمله در مقیاس گسترده علیه اوکراین بیش از حد بزرگنمایی شده یا از روی عمد درباره آن اغراق شده است.

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز از بزرگنمایی تهدید روسیه علیه کشورش بشدت ناخرسند بوده و در گفت‌وگوی اخیر خود با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده تا اعلام این موضوع که حمله روسیه به اوکراین قریب الوقوع است، متوقف شود چون اینگونه اظهارات در مورد جنگ، به کشورش آسیب رسانده و باعث دامن زده شدن وحشت در اوکراین شده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا به آرام شدن فضای متشنج در شرق اروپا بپردازد. وی و «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان از پیوستن به روند تشدید تنش‌ها خودداری کرده و ماکرون روز دوشنبه (امروز) در مسکو با پوتین دیدار می‌کند و شولتز نیز بزودی راهی مسکو خواهد شد تا با رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

ادعای مقام‌های انگلیسی و آمریکایی درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، در اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن) مقام‌های اطلاعاتی انگلیس اطلاع داده بودند که حمله روسیه به اوکراین ممکن است دو تا سه هفته دیگر روی دهد و چراغ‌ هشدار قرمز روشن شده است. مقام‌های آمریکا نیز این پیام‌های هشدار دهنده را به صورت دیگری منتشر کرده و مدعی بودند که حمله روسیه به اوکراین هر لحظه ممکن است روی دهد.

واقعیت آن است که در حال حاضر جنگ پنهانی در جریان است. روسیه مدعی است که مزدوران آمریکایی در اوکراین فعال شده‌اند. اتهامات مشکوکی توسط «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در خصوص طرح‌هایی درباره سرنگونی زلنسکی مطرح شده است. واشنگتن نیز از یک ویدئو (تا حالا کسی این ویدئو را ندیده) خبر می‌دهد که در آن حمله به نیروهای روسیه نشان داده می‌شود (تا در پی آن مسکو دستاویز کافی برای حمله به اوکراین را بدست بیاورد).

طی هفته‌های اخیر انتقادها از جانسون به دلیل نقض محدودیت‌های کرونایی افزایش یافته است

 در این بین، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس تلاش دارد تا با وخیم نشان دادن شرایط در مرزهای اوکراین، حواس‌ها را از کشمکش‌های حزبی داخل انگلیس پرت کند. بایدن نیز اخیرا درباره درگیری‌هایی صحبت می‌کرد که در ماه فوریه آغاز می‌شود و طی آن وضعیت جهان تغییر خواهد کرد. اما ماه فوریه آغاز شده است و هنوز هیچ جنگی شروع نشده است.

گاردین در این گزارش افزود: در حالی که بایدن به لشگر ۸۲ هوابرد آمریکا دستور داده تا به شرق اروپا بروند، پوتین چند روز پیش به پکن رفت تا در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی حضور یابد و به دیدار «دوست عزیز» خود، «شی جین‌پنیگ» رئیس جمهور چین رفت.

روسیه هرگونه قصد برای حمله به اوکراین را رد کرده است

کاخ کرملین روسیه نیز با ابراز ناامیدی از تنش آفرینی غرب، هرگونه قصد این کشور برای حمله به اوکراین را رد کرده است. پوتین نیز هفته پیش با وجود آنکه از عقب نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین خودداری کرده بود اما ابراز امیدواری کرد که مذاکره و گفت‌وگو با موفقیت همراه شود.

به نظر می‌رسد که پوتین در حال حاضر بر به دست آوردن حداکثر میزان ممکن امتیاز دیپلماتیک تمرکز کرده باشد. این بدان معناست که روسیه در حالی که فشار نظامی علیه اوکراین را حفظ کرده، دنبال آن است که امتیازهایی درباره امنیت خود، استقرار موشک‌های میان برد جدید آمریکا در اروپا و توسعه ناتو به شرق بدست بیاورد. پوتین همچنین ضربه بدی به دست نشانده‌های غرب در کی‌‌یف وارد آورد. چه بسا برنامه بازی او در تمام مدت، همین بوده است.

اگر تنش‌های کنونی بدون هیچ جنگ و سر و صدایی به پایان برسد، جانسون و همراهانش به اعلام پیروزی خواهند پرداخت و سران کشورهایی اروپایی نیز مدعی خواهند شد که دیپلماسی قابلیت خود را به اثبات رساند.

با این حال، مردم سراسر اروپا که هر روز با پیش‌بینی‌های داغ درباره درگیری مواجه بودن، این حق را دارند که بپرسند واقعا همه اینها در مورد چه چیزی بوده است؟ آیا دوباره اطلاعات اشتباه بود؟ پاسخ در یک کلام است: «چین».


فوری‌ترین موضوع سیاست خارجی آمریکا «چین» است

بر اساس گزارش گاردین، بایدن قدرتمندانه از ناتو حمایت می‌کند چون این پیمان، زیربنای منافع آمریکا در اروپا به شمار می‌آید. از سوی دیگر، بایدن به عنوان یک کهنه سرباز جنگ سرد، داعیه دار حمایت از دموکراسی در کشورهایی است که توسط مسکو تهدید می‌شوند. با این حال محور اصلی و فوری سیاست خارجی وی تا به امروز، منطقه آسیا-اقیانوسیه و به طور ویرژه بر بزرگترین رقیب آمریکا، یعنی چین و نه اروپا متمرکز شده است.

بنابراین زمانی که آمریکا با یک حمله احتمالی به یک کشور مستقل مواجه می‌شود بسرعت پیامدهای این اقدام را بر تایوان و دیگر مناطقی که چین داعیه دار آنهاست، در کانون محاسبات کاخ سفید قرار می‌دهد.

تایوان جنگی نیست که آمریکا لزوما در آن برنده باشد و این جنگی نخواهد بود که بایدن بخواهد در آن بجنگد اما وی می‌داند که هرگونه نشانه ضعف در تقابل با پوتین در جنگ اوکراین ممکن است در پکن به عنوان نشانه‌ای از ضعف مهلک در قبال تایوان برداشت شود.

زمانی که بایدن به تهدیدهای «تغییر دهنده جهان» اشاره می‌کند در حال صحبت درباره رقابت پرشتاب و نامحدود قرن بیست و یکی با چین است.

به گزارش گاردین، از این رو، اوکراین یک درگیری اولیه است که ممکن است روزی تاریخ‌نویسان آن را یک جنگ صد ساله جدید بدانند. قزاقستان، جایی که پوتین اخیرا به استقرار نظامیان روس در آنجا پرداخته نیز خط مقدم دیگری به شمار می‌آید. دیگر منابع درگیری واقعی یا بالقوه شامل جمهوری‌های دریای بالتیک، بلاروس، لیبی، سوریه،‌ میانمار، مرز هند، سین‌کیانگ و دریای چین جنوبی است.

چین و روسیه متحدانه به دنبال به زیرکشاندن آمریکا هستند

چین و روسیه در حال حرکت به سوی اتحادی نزدیک‌تر هستند. رهبران این دو کشور ایدئولوژی‌های یکسانی داشته و به دنبال به زیر کشاندن آمریکا هستند و هر دو کشور نیز اعتقاد دارند که آمریکا در حال افول است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود نوشت: حتی پیش از دیدار چند روز پیش پوتین و شی‌ جین‌پینگ،هر دو جبهه مشترکی برای مقاومت در برابر تحریم‌های غرب ایجاد کرده بودند. غربی‌ها روسیه را به دلیل اوکراین و چین را به بهانه هنگ‌کنگ و موضوع اویغورها تحت تحریم قرار داده‌اند اما هم اکنون جبهه مشترک مشترک روسیه و چین دو برابر شده است.

پوتین در مصاحبه با خبرگزاری چینی «شینهوا» گفته بود: «هر دو کشور نقش تثبیت کننده مهمی در امور جهانی داشته و روابط بین‌المللی را عادلانه‌تر و فراگیرتر می‌کنند».

در حالی که همکاری نظامی و تجاری میان روسیه و چین به سرعت در حال رشد بوده، توافق جدیدی میان مسکو و پکن درباره تامین گاز مورد نیاز چین امضا شد. چه بسا معاهده دفاعی متقابل به سبک ناتو میان دو کشور نیز دور از دسترس نباشد.

محور روسیه و چین مهمترین توسعه راهبردی پس از فروپاشی شوروی است

تولد محور چین و روسیه که در تقابل با غربی‌ها به رهبری ایالات متحده طراحی شده، مهمترین توسعه راهبردی در سطح جهانی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال پیش به شمار می‌آید.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت: هراس از چیزی که چین ممکن است انجام دهد، به توضیح واکنش بایدن به محاصره اوکراین توسط روسیه کمک می‌کند. مهم این است که به پوتین نشان داده شود که قلدری کارساز نیست. اما اساسا این بحران مربوط به اوکراین یا حتی اروپا نیست. این درباره تمام جهان جدید ترسناک، بحث بر انگیز و بی نظمی است که در انتظار همه است.


منبع: فارس نیوز

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی