ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۴۹ ب.ظ

لایحه پیشنهادی سنا، درهای شبکه‌های اجتماعی را به روی محققان باز می‌کند

  • ۶۲۲
لایحه پیشنهادی سنا، درهای شبکه‌های اجتماعی را به روی محققان باز می‌کند

گروهی از سناتورهای عضو در هر دو حزب اصلی آمریکا لایحه جدیدی پیشنهاد کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی را وادار می‌کند تا اطلاعات پلتفرم خود را با محققان مستقل به اشتراک بگذارند.

لایحه‌ای که به‌تازگی توسط سناتور «کریس کونز»، «ایمی کلوبوچار» و «راب پورتمن» معرفی شده «قانون مسئولیت‌پذیری و شفافیت پلتفرم‌ها» (PATA) نام دارد. این لایحه قوانین جدیدی را وضع می‌کند تا شبکه‌های اجتماعی مجبور شوند اطلاعات خود را با محققان معتبر به اشتراک بگذارند. این محققان از سوی بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) تایید خواهند شد.

پلتفرم‌ها باید بر اساس این لایحه اطلاعات لازم را به محققان معتبر ارائه کنند. اگر یک شرکت اطلاعات خود را به اشتراک نگذارد، پلتفرم آن‌ها محافظت‌های ماده ۲۳۰ از قانون نزاکت در ارتباطات آمریکا را از دست خواهد داد. «لارا ادلسن» کاندید دکترای دانشکده مهندسی دانشگاه نیویورک درباره این طرح می‌گوید: «قانون PATA یک لایحه همه‌جانبه درباره شفافیت پلتفرم‌هاست. اگر این لایحه به تصویب برسد، مسیری واقعی برای محققان ایجاد خواهد شد تا آسیب پلتفرم‌های آنلاین را درک کنند و برای حل آن‌ها راهکار پیشنهاد دهند.»


لایحه شبکه‌های اجتماعی فشار را بیشتر می‌کند

فیسبوک چند ماه پیش دسترسی ادلسن و چند محقق دیگر را به پلتفرم خود مسدود کرد چون مدعی بود که آن‌ها در مسیر تحقیقات خود قوانین این شبکه اجتماعی را زیر پا گذاشته‌اند. اگرچه در گذشته هم قوانینی در این زمینه پیشنهاد شده و هرگز به نتیجه نرسیده بود، اما حالا با توجه به فشاری که روی این پلتفرم‌ها وجود دارد، این احتمال قوی‌تر است که لایحه PATA به نتیجه برسد.

چند وقت پیش «فرانسیس هاوگن» با افشای اسناد فیسبوک مدعی شد این شرکت تحقیقاتی انجام داده و متوجه شده که شبکه اجتماعی آن‌ها برای کودکان و نوجوانان آسیب‌های زیادی به دنبال دارد. اکنون با توجه به شرایط موجود باید منتظر باشیم تا ببینیم قانون‌گذاران ایالات متحده چه تصمیمی درباره این پلتفرم‌ها و به‌خصوص سرویس‌های شرکت متا خواهند گرفت.


منبع: دیجیاتو

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی