ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۵:۵۳ ق.ظ

سازمان فضایی اروپا: اگر جلوی استارلینک را نگیریم، ماسک کنترل مدار را در دست می‌گیرد

  • ۷۵۴
سازمان فضایی اروپا: اگر جلوی استارلینک را نگیریم، ماسک کنترل مدار را در دست می‌گیرد

رئیس جدید سازمان فضایی اروپا (ESA) از رهبران قاره سبز خواسته تا کمک به استارلینک در مسیر سلطه بر اقتصاد فضا را متوقف کنند. او هشدار داده که اگر اقدام مشترکی در این زمینه انجام نگیرد، ایلان ماسک قوانین حاکم بر فضا را تعیین خواهد کرد.

«ژوزف آشباخر»، رئیس جدید ESA می‌گوید آمادگی اروپا برای کمک به توسعه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باعث می‌شود شرکت‌های فضایی اروپایی نتوانند فرصت فعالیت و رشد در حوزه فضا را پیدا کنند: «حوزه فضا به لحاظ فرکانس‌ها و مدارهای در دسترس بسیار محدودتر خواهد شد. دولت‌های اروپایی باید به‌صورت مشترک فرصت‌های برابری در اختیار شرکت‌های اروپایی قرار دهند تا امکان رقابت منصفانه در بازار فراهم شود.»

آشباخر می‌گوید استارلینک همین حالا هم آن‌قدر بزرگ شده که کنترل یا رقابت با آن دشوار است: «تنها یک نفر مالک نیمی از ماهواره‌های فعال در دنیاست. این اتفاق شگفت‌آور و بدین معناست که او قوانین را تعیین می‌کند. بقیه دنیا از جمله اروپا با سرعت کافی به این فعالیت‌ها پاسخ نداده‌اند.»


لوکزامبورگ نگران سلطه استارلینک بر فضا

«فرانز فایوت»، وزیر اقتصاد لوکزامبورگ هم در اظهارنظری مشابه در خصوص فعالیت‌های استارلینک ابراز نگرانی کرده است. او می‌گوید باید قوانین تازه‌ای در نظر گرفته شود تا از استفاده ایمن از حوزه فضا اطمینان پیدا کنیم. فایوت اظهار داشت: «افرادی مثل ایلان ماسک را داریم که دائما ماهواره و حتی تسلا به مدار می‌فرستند. باید قوانین معقولانه‌ای ایجاد کنیم. کلونی‌سازی یا انجام فعالیت‌های کاملا بی‌قاعده در فضا نگران‌کننده است.»

استارلینک اخیرا از طریق آلمان در اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) مجوز استقرار ۴۰ هزار ماهواره را دریافت کرده است. این شرکت قبلا از طریق رگولاتورهای آمریکا اجازه استفاده از ۳۰ هزار ماهواره در مدار را گرفته بود. ایلان ماسک پیش‌تر مدعی شده بود که اسپیس ایکس آماده است تا ۳۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه استارلینک هزینه کند.

انجمن صنعت ماهواره‌ها پارسال پیش‌بینی کرده بود که شمار فضاپیماهای تجاری حاضر در مدار تا سال ۲۰۲۹ به بیش از ۱۰۰ هزار عدد خواهد رسید.


منبع: دیجیاتو

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی