ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۷:۲۶ ق.ظ

دانشمندان چینی مدعی دستیابی به رکورد جدیدی در زمینه ارتباطات کوانتومی شدند

  • ۵۴۹
دانشمندان چینی مدعی دستیابی به رکورد جدیدی در زمینه ارتباطات کوانتومی شدند

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که رکورد جهانی ارتباط مستقیم کوانتومی امن (QSDC) را با ثبت رکورد 102.2 کیلومتر شکسته‌اند. باید اشاره کرد که رکورد ثبت شده قبلی 18 کیلومتر بوده که اختلاف آن‌ها پیشرفت کار دانشمندان را به خوبی نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش اوراسیا تایمز، دانشمندان در این تحقیق قصد دارند به فناوری ارتباط ضد هک و سرقت دست پیدا کنند. «لانگ گیلو»، سرپرست تحقیقات توضیح می‌دهد هرچند سرعت انتقال بسیار پایین و 0.54 بیت در ثانیه است، اما همچنان یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با رکورد قبلی محسوب می‌شود که سال 2020 ثبت شده بود.


دستیابی به ارتباط کوانتومی ایمن‌تر

QSDC برای ایمن‌سازی شبکه‌ها از اصل درهم‌تنیدگی کوانتومی استفاده می‌کند. فیزیک کوانتومی حکم می‌کند که ذرات در‌هم‌تنیده به هم متصل شوند، به طوری که با تغییر ویژگی یکی از آن‌ها، دیگری نیز فورا تغییر کند و این امر، عملا هک کردن را غیرممکن می‌کند. از نظر تئوری، ذرات حتی اگر چندین سال نوری با یکدیگر فاصله داشته باشند هم به یکدیگر متصل باقی خواهند ماند.

رکورد فیبر قبلی هم توسط همین تیم تحقیقاتی ثبت شده و آن‌ها همچنین برای دستیابی به مسافت طولانی‌تر، طراحی جدیدی از سیستم فیزیکی با یک پروتکل جدید ابداع کردند که در برابر نویزهای محیطی، نرخ خطای بیت کوانتومی بسیار کم (QBER) و پایداری طولانی‌مدتی را امکان‌پذیر می‌کند.

با وجود تمام این پیشرفت‌ها، رمزگشایی پیام‌های رمزگذاری شده شبکه غیرممکن می‌شود. تیم تحقیقاتی در نشریه Nature علاوه بر اینکه اشاره کرد این تکنیک «پتانسیل زیادی» برای فراهم کردن فناوری 6G دارد، گفت:

«این آزمایش نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم کوانتومی ایمن بین شهری از طریق فیبر با فناوری امروزی امکان پذیر است.»

در نهایت، لانگ می‌گوید: «اگر هم اکنون بخش‌هایی از اینترنت که در آن‌ها حملات شنود بیشتر اتفاق می‌افتد را با کانال‌های کوانتومی جایگزین کنیم، این بخش‌ها توانایی بسیار بیشتری برای شناسایی و جلوگیری از شنود خواهند داشت و ارتباطات را تا حد زیادی ایمن‌تر می‌کند.»


منبع: دیجیاتو

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی