ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۵۴ ب.ظ

دارپا: رمزارزها آنگونه که تصور می‌شود، غیرمتمرکز نیستند

  • ۵۴۵
دارپا: رمزارزها آنگونه که تصور می‌شود، غیرمتمرکز نیستند

همانطور که می‌دانید یکی از مزایای رمزارز در برابر سایر ساختارهای مالی، غیرمتمرکز بودن آن است، بدین معنا که هیچ شرکت، فرد، نهاد، یا سازمانی آن را کنترل نمی‌کند. با این حال بنابر پژوهشی که به سفارش «آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی» (دارپا) صورت گرفته، چند «مرکزیت ناخواسته» در بلاکچین به ظاهر غیرمتمرکز، پیدا شده است.

گفتنی است دارپا یک سازمان فناوری محور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کند، بدون این سازمان علاوه بر بمب‌افکن‌های رادارگریز غول‌پیکر و پهپادهای جاسوسی ریزپیکر، امروزه احتمالا اینترنتی هم وجود نداشت که ما بخواهیم در خصوص رمزارز صحبت کنیم، از همین رو حالا می‌دانیم اهمیت این آژانس در مجامع بین‌المللی چگونه است.  

«دن گوئیدو» مدیرعامل Trail of Bits، شرکتی که در حوزه تحقیقات امنیت نرم‌افزاری فعال است و مطالعات مذکور را به سفارش دارپا انجام داده، در این رابطه گفته که چون می‌گویند بلاکچین غیرمتمرکز و تغییرناپذیر است، پس عموما فرض بر این است که واقعا همینطور است.

وی در ادامه عنوان می‌کند توان رمزارز در دست افراد و سازمان‌هایی تراکم پیدا می‌کند که پول بیشتری داشته باشند، امری که درست مشابه سایر ساختار‌های فعال در حوزه سرمایه‌داری است.


تحقیق دارپا در حوزه بلاکچین

شرکت Trail of Bits مشکل اساسی بلاکچین را تحت عنوان «مرکزیت‌های ناخواسته» توصیف کرده است، حالتی که یک شخص یا نهاد قادر است این ساختار به اصطلاح غیرمتمرکز را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد. طوری که شخص حتی می‌تواند سوابق مالکیت را به سود خود دستکاری کند.

با استناد به گزارش Trail of Bits، تنها سه ISP کنترل‌کننده 60 درصد از ترافیک شبکه بیت‌کوین هستند، بدین ترتیب این شبکه ممکن است با حمله سایبری به یکی از این ISPها به شدت یا دچار اختلال شود، این امر حتما لازم نیست از سوی هکرها باشد و هر کسی با دسترسی بیش‌ از اندازه می‌تواند نسبت به انجام آن اقدام کند.

همچنین طبق این گزارش ضعف‌های دیگری نیز درون پلتفرم بیت‌کوین وجود دارد، برای مثال 21 درصد از گره‌ها (Node) در حال استفاده از نسخه‌ قدیمی و آسیب‌پذیر بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) هستند. همچنین خطر تسخیر بخش اعظم شبکه در حمله سایبری نیز وجود دارد که البته به علت ابعاد این پلتفرم بسیار بعید است.

برای بهتر متوجه شدن بخشی از مشکلات بلاکچین بد نیست به خبری که اخیرا منتشر شد توجه کنیم. به تازگی پلتفرم سولند (مبتنی بر بلاکچین سولانا) تلاش کرد تا کنترل بزرگ‌ترین اکانت‌ موجود در پلتفرم خود را به دست بگیرد چرا که به گفته آنها این اکانت با دارایی خود تاثیر مخربی بر بازار دارد.

سولند این اقدام را در میان کاربرانش به رای گذاشت، اما کاربران طی رای‌گیری دیگری با 99.8 درصد آرا با مسدودسازی اکانت نهنگ مذکور مخالفت کردند، تا اینجای کار همه چیز مانند یک ساختار غیرمتمرکز و دموکراتیک به نظر می‌رسد اما بعدا مشخص شد بیش از 1 میلیون رای از کل آرای 1.48 میلیونی متعلق به همان اکانت مذکور بوده است.

اکنون سولند به دنبال راه‌حل دیگری برای این مشکل است و به نظر می‌رسد که این پلتفرم به همراه سایر پلتفرم‌های موجود در بلاکچین تا زمانی که در یک یا چند نهنگ متمرکز شده‌اند، نمی‌توانند صفت «غیرمتمرکز» را به کار ببرند.


منبع: دیجیاتو

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی